Kategórie
 
 
 
 
 
 

Barbie oslávila už 60 rokov

Autor: Peťa      Dátum: 17.01.2020     Čítanie na: 15 min.60 rokov inspiracie Barbie

Jedna z najpopulárnejších bábik sveta oslávila už 60 rokov a stále sa teší veľkej popularite.

Slogan „Môžeš byť, kým chceš.“  prináša s bábikami Barbie okrem zážitku z hry aj inšpirácie pre mladé dievčatá, aby nabrali odvahu, stanovili si ciele a vybrali vlastné vzory v rôznych ženských líderkách, vedkiniach a známych i menej známych osobností.

Už 60 rokov inšpiruje dievčatá vo výbere svojho budúceho povolania. Prvýkrát sa Barbie objavila bez opätkov roku 2015, kedy sa začali objavovať bábiky Barbie už v rôznych prevedeniach s rôznymi odtieňmi pleti, farby vlasov a očí a rozličné črty tváre.

História bábky Barbie: inšpirácia pre dievčatá od roku 1959

„Filozofia Barbie je, že vďaka bábke môžu byť malé dievčatá, kým chcú. Bábika Barbie vždy predstavovala skutočnosť, že každá žena má možnosť voľby.“ – Ruth Handler.

Už od roku 1959 je cieľom bábky Barbie inšpirovať dievčatá na ich ceste k poznaniu a viesť ich k uvedomeniu, že môžu byť, kým chcú. Od princeznej cez prezidentku a astronautku až po zoologičku. Neexistuje povolanie, ktoré by Barbie nedokázala prekonať. Za svoju históriu si ich vyskúšala viac než 200 a nepoľavuje ani teraz, aby mohla pokračovať vo svojej snahe podporovať neobmedzený potenciál, ktorý sa ukrýva v každom dievčati. Jej cieľom je poskytnúť ďalším generáciám dievčat širší pohľad na spoločnosť, predstaviť povolania, v ktorých je zastúpené len malé percento žien a zároveň vyzdvihnúť významné hrdinky, ktoré by nemali byť zabudnuté.

60 rokov barbie

Zistenie, že značka nekorešponduje s očakávaniami matiek detí narodených začiatkom milénia, viedlo Barbie k významným zmenám. A tak sa začala cesta, ktorej cieľom bola vernejšia reprezentácia pôvodnej vízie Ruth Handler. Všetko začalo roku 2015, kedy bola predstavená bábika s plochými topánkami. Úplne prvýkrát bábka Barbie nenosí iba podpätky. A tým cesta plná zmien neskončila. Neskôr sa pridali aj rôzne odtiene pleti, vlasov a čŕt tváre.

Neskôr toho istého roku predstavila Barbie ocenený kreatívny  projekt „Imagine the Possibilities“, vďaka ktorému vznikla charakteristická veta „Môžeš byť, kým chceš.“ vyjadrujúca poslanie bábik Barbie.

O niekoľko mesiacov neskôr, v januári roku 2016, sa bábika Barbie ocitla na titulnej strane prestížneho časopisu Time s titulkom „Môžeme konečne prestať hovoriť o mojom tele?“ a pri tejto príležitosti predstavila značka Barbie bábiku pýšiacu sa novými telesnými proporciami: bábika so ženskými tvarmi, bábika s vysokou postavou a bábikou s drobnou postavou. To bol pre spoločnosť Mattel zlomový moment, ktorý priniesol viac než 4 milióny ohlasov po celom svete. Od roku 2015 sú bábiky z kolekcie Barbie Modelka dostupné s viacej než 100 rôznych odtieňov pleti, typov vlasov, farieb očí a dokonca i čŕt tváre, aby znázornili bohatú etnickú diverzitu. Barbie futbalistka

Výsledky výskumu ukazujú, že zapojenie otcov do hier ich dcér má vplyv na ich sociálny, intelektuálny a emocionálny vývoj. Barbie sa preto spája s rodičmi cez kampaň „Dads Who Play Barbie“ („Oteckovia sa hrajú s Barbie“) a naďalej sa usiluje o šírenie svojho posolstva a podporu malých dievčat na ich ceste k poznaniu.

Na jeseň minulého roka upozorňuje Barbie na tzv. „Dream Gap“, kritické obdobie medzi  5. až 7. rokom života, kedy dievčatá začínajú veriť tomu, že nie sú tak výborné ako chlapci a začínajú strácať vieru vo svoje schopnosti. V snahe riešiť tento problém predstavuje Barbie program, ktorého je cieľom podporovať výskum na túto tému a pripraviť pre rodičov informácie, ako to pomôcť  dievčatám prekonať.

Jeden zo spôsobov, ako pomôcť dievčatám uvedomiť si, že sú výnimočné, je pomocou vzorov. Je dôležité predstaviť ženám významné ženy pochádzajúce z rôznych prostredí a angažujúcich sa v rôznych oblastiach, ktoré sa nebáli búrať hranice a ísť si za svojimi snami. Od roku 2015 sa Barbie zaviazala ukázať dievčatám viac vzorov, tzv. Sheroes, ako sú nazývané, aby im pomohli predstaviť si všetky možnosti.

Medzi týmto úžasnými ženami, ktoré Barbie v posledných rokoch vyzdvihla, nájdeme napríklad britskú olympijskú boxerku Nicolu Adamsovú, americkú olympijskú šermiarku Ibtihaj Muhammad, modelku väčších veľkostí Ashley Graham, prvú afroamerckú primabalerínu American Ballet Misty Copeland, režisérku filmu Selma Avu DuVernay a v neposlednej rade tiež českú snowboardistku a lyžiarku a olympijskú víťazku Ester Ledeckú.

V snahe predstaviť ešte viacej povzbudzujúcich príbehov predstavuje Barbie v danom roku internetovú stránku www.barbie.com/rolemodels a zároveň vydáva kolekciu bábik inšpirujúcich žien, ktorá zahrňuje významné ženy, ako Amelii Earhart, Fridu Kahlo alebo Katherine Johnson.

Rozmanitosť, povolania a móda

Barbie si je vedomá, že je dôležité posilňovať rozmanitosť, ktorú prináša a neustále sa vyvíja.

Prvá afroamerická bábika, ktorá rozšírila rady bábik Barbie, bola v roku 1967 bábika menom Francie (zberatelia o nej často hovoria ako o „tmavej Francie“). Tu nasledovala v roky 1968 hovoriaca bábika Christie a o dva roky neskôr bábika Julia, ktorá bola inšpirovaná populárnou televíznou postavou Julií Baker, ktorú stvárnila Diahann Carroll.

Barbie módaEšte ten rok Mattel predstavil priateľa Christie Brada, bábiku černocha. V roku 1975 nasledovali ďalšie bábiky Cara a Curtis. Barbie černoška, prvá bábika tmavej pleti,ktorá bola pomenovaná Barbie, uzrela svetlo sveta v roku 1980. Toho roku uviedol Mattle kolekciu Dolls of the World, ktorá obsahuje bábiky Barbie z celého sveta. Tieto bábiky reprezentujú viacej než 45 rôznych národností a vyznačujú sa unikátnymi odtieňmi pleti, farby vlasov a výrazov tváre. Každá z nich je na viac oblečená do autentického oblečenia, ktoré odráža históriu zeme, z ktorej bábika pochádza.

Od 80. Rokov Mattel pokračuje v preberaní kultúrnych rozmanitostí do svojich kolekcií bábik Barbie, cez bábikiných priateľov a ďalšie bábiky ázijského, hispánskeho, afroamerického a etnicky nejednoznačných pôvodov. Od roku 2015 bolo samostatne predstavených viac než 100 bábik s rôznymi odtieňmi pleti, výrazov tváre, farbami vlasov a očí, rôznych štýlov, čo robí z bábiky Barbie tú najrozmanitejšiu bábiku na trhu.

Od svojho debutu v roku 1959 sa bábika Barbie stala medzinárodnou ikonou a múzou. I dnes pokračuje vo svojej snahe zapáliť v dievčatách predstavivosť a ovplyvniť debaty po celom svete. Barbie je odrazom svojej doby. Ukazuje ženy v roliach, do ktorých vstupovali celkom prvýkrát a i v situáciách, kedy dokázali spojiť svoje sily. Vytvorené preto, aby ukázali dievčatám, že ženy majú možnosti, Barbie vždy podporovala neobmedzený potenciál v každej dievke.

Vo svojej roli dôvernej priateľky pre generácie dievok, má Barbie možnosť podporovať dievčatá, aby sa nebáli búrať strop, na ktorý ženy často narážajú a užili si viac než 200 najrôznejších povolaní. Barbie bola ne mesiaci skôr, než naň vkročil akýkoľvek muž, kandidovala na prezidentku ešte skôr, než tak urobila americká žena a tak isto si vyskúšala, čo znamená byť inžinierkou roboty, architektkou, veterinárkou, zubárkou, astronautkou, paleontologičkou, vývojárkou videohier, výkonnou riaditeľkou, alebo dokonca raperkou. A to je len časť zoznamu povolaní, ktoré mala bábika Barbie možnosť vyskúšať a vytrvale pokračuje i dnes, aby inšpirovala malé dievčatá, aby sa nebáli vyskúšať si najrôznejšie povolania.

Ako múza popredných svetových návrhárov Barbie spolupracuje s viacej než 75 svetovými značkami a začínajúcimi návrhármi a talentami.  Menovite napríklad Moschino, Matty Bovan, Nasir Mazhar, Roksanda Ilincic, Karl Lagerfeld, Comme Des Garçons a mnoho ďalších. Spoločne majú za cieľ vytvoriť jedinečné bábiky a vzrušujúcu módnu spoluprácu.

Bábiky Barbie

O spoločnosti MATTEL

Spoločnosť Mattel je jedným z lídrov na svetovom trhu s hračkami. Portfólio ich najpredávanejších značiek zahrňuje rady Barbie, American Girl, Monster High, Thomas & Friends, Hot Wheels, Scrabble a Fisher-Price.

V roku 2013 bola spoločnosť menovaná Ethispere Magazine jednou z najviac etických firiem sveta. Od roku 2014 sa Mattel zaradil na piate miesto v rebríčku 100 Best Corporate Citizens, hodnotiacim mieru firemných zodpovednosti. Spoločnosť Mattel zamestnáva takmer 30 000 ľudí vo viac než 40 krajín sveta a ich výrobky sa predávajú vo viac než 150 štátoch.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia